Birthday, Party and working - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Muriël Schepers - WaarBenJij.nu Birthday, Party and working - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Muriël Schepers - WaarBenJij.nu

Birthday, Party and working

Blijf op de hoogte en volg Muriël

23 December 2013 | Kameroen, Kumbo

Ik weet even niet meer wat we afgelopen week allemaal gedaan hebben, behalve op surgical 2 gewerkt en ik ben iets verder met unit 3..
Laat ik dan maar beginnen met vrijdag m’n verjaardag. Voor vrijdag had ik niet echt het idee dat ik zo jarig was, want het is hier zo anders dan normaal in december.
De wekker ging gewoon weer om 6 uur, want we moesten gewoon werken. Het was ook het laatste dagje op surgical 2 alweer helaas.. Als eerst kwam Erinn binnen met ‘’gefeliciteerd!’’ en voor het ontbijt hadden Lisa en Esther onze woonkamer versierd en jawel een broodtaartje gemaakt met kaarsjes! En een leuk cadeautje om als we in Nl zijn om een avondje hapjes, drankjes en stapjes te doen in Nijmegen!
Op de afdeling kreeg ik felicitaties en begonnen ze te zingen. (dat was inmiddels al de 2e x)Na de dienst hebben we even lekker in de zon gezeten.
’S avonds waren we uitgenodigd om bij Judith te komen eten. En ze had ook nog een cake met kaarsjes gemaakt als toetje. Het eten was heel lekker en na het eten hebben we nog een drankje gedaan voordat wij naar squares gingen voor een drankje. Uiteindelijk zijn we in de night klub beland. De dag was zo voorbij! Allemaal nog heel erg bedankt voor de lieve en leuke felicitaties!

Zaterdag konden we eindelijk weer eens langer blijven liggen, dat was wel fijn omdat we er ook niet zo optijd in lagen;) Verder was het zaterdag een rust dagje. Waren we ook wel weer even aan toe, want dat was ook al weer tijdje geleden en zaterdag was het culturalday.
Zondag moesten we er weer op tijd uit omdat we om half 9 opgehaald werden om naar het herdenkingsfeest van de vader van poly. Poly is de eigenaar van ons stamcafe en heeft een hotel. Zijn vader is 2 jaar geleden overleden en dat wordt hier gevierd door een feest te geven. Het begon met een herdenkingsmis, daarna was er bij het hotel een feest met een hapje en een drankje en traditionele dansers uit Yaounde, Douala, Bafoussam en Kumbo. Aan het eind van de mis werden we nog speciaal bedankt door Poly midden in de kerk. ‘’My friends of Holland, the 6 white girls’’ Nou echt iedereen keek naar ons haha want ja wij waren de enige blanken.
Het feest bestond uit 2 delen. Het eerste deel was tot 3.00 pm en het 2e deel van 5.00 pm – 8.00 pm. Wij waren voor beide delen uitgenodigd, dus gingen we tegen 4 uur maar even richting huis om ons om te kleden en daarna zijn we weer terug gegaan. Er werd een kampvuur aangemaakt met een drankje en een muziekje erbij. Aan het eind van de avond kwamen de traditionele dansers nog een show doen en daarna zijn we weer thuis gebracht. Inmiddels was het al veeel later dan 8 uur, dus lagen we ’s nachts een keer in bed.

De laatste twee weken stage zijn gevuld met interviews, filmen en foto’s maken voor unit 2 en het verslag van unit 3 afmaken. Maar ook nog even naar de afdelingen waar we nog een kijkje willen nemen of een aantal dagen willen werken. En natuurlijk genieten van de zon, het wordt hier steeds warmer met geen wolkje aan de lucht.
Wat ik ook zo heerlijk vind hier is wakker worden met een zonnestraal op je bed!
Lisa en ik waren nog even op surgical 2 vragen of ze de evaluatie al klaar hadden, maar nog niet. We kregen te horen dat het super druk was en dat ze ons misten.

Afgelopen vrijdag gingen we filmen op public health voor unit 3. Voor die tijd waren we even de evaluatie ophalen bij surgical 2, en het was daar druk. Dus een uur later werd er bij public health gebeld of er niet een paar van ons konden helpen. Dus ben ik met Esther daar heen gegaan en ik weet niet hoe vaak we thank you very much hebben gehoord. We hebben ze weer uit de brand geholpen. Ook heb ik daar een patiënt met hepatitis gezien, wat ziet dat er naar uit en je moest nog oppassen, want je kon hem niet aanraken zonder dat je handschoenen aan had of dat de huid bedekt was. Maar daar zijn de vaccinaties ook goed voor;)
Vrijdagmiddag hadden we met jean samuel afgesproken om paard te rijden. Hij had het te druk gehad om te bellen dat we kwamen dus ze konden maar 2 paarden vinden in de bergen. Al de grond was namelijk van één familie. Dus hebben we om de beurt gereden. Aangezien ik vroeger helemaal gek van paarden was, vond ik het natuurlijk wel leuk. Hier hebben ze geen zadel alleen een dek, en de teugel moest je met één hand vast houden. In het begin was het wel een beetje spannend want ja het waren toch soort van wilde tamme paarden, maar later ben ik nog ma rondje extra gaan rijden.
Het was echt genieten, een vrijheid in de bergen. Waarschijnlijk gaan we deze week in ons drukke schema nog een keer terug en dan zijn er meer paarden zodat we een rit door de bergen kunnen maken.
Na het paard rijden zijn we via de bergen terug gewandeld naar het dichtst bij zijnde plaatsje. Echt geweldig! Heel mooi!
Daarna hebben we nog lekker op squares gegeten met een drankje, dat hadden we tenslotte wel verdiend dachten we zo.

Ergens in die week hebben we ook nog een christmasmeeting gehad. En jawel we hebben ook een kerstpakket gekregen! Een kilo koekjes! Haha dus dat x 6 is 6 kilo koekjes, en of we nu niet even vooruit kunnen weet ik het ook niet meer.

Aangezien kerst nadert en we hier zowat tussen de palmbomen zitten hebben we een nieuw kerstliedje bedacht: Oh palmboom oh palmboom wat zijn je bladeren wonderschoon..
Dit liedje is bedacht onder genot van een wijntje op de zaterdag. Living the good life!
Zondag moesten we optijd op om naar de waterval te gaan. Wat is dat mooi zeg! Ik heb nog nooit zon moooie waterval gezien, helemaal tussen de bergen/grotten en bomen.
Een half uur later dan de afgesproken tijd, gingen we op weg, want ja er moest eerst nog een driver geregeld worden..ach ja we zijn er aan gewend.
De taxi kon niet verder, dus moesten we te voet verder naar de boerderij van Julius. Na daar even gezeten te hebben zijn we verder gelopen door de bergen richting de waterval. Nou echt wat een uitzicht. Julius had ons van te voren al gezegd dat we een lange broek aan moesten doen met goede schoenen en nu begrepen we waarom. We liepen door kleine paadjes heen met planten aan de zijkant en naar boven en naar beneden. Maar het was het allemaal waard! We waren bij de waterval, geweldig! Achter de waterval was een grot, waar je in kon en vanuit daar nog een stukje naar boven naar de overkant. Het was een stijl, klein paadje maar de moeite waard. Anouk en ik gingen nog met Julius mee een stukje naar boven en later Erinn ook nog. De rest vond dat niet wat, dus die bleef in de grot. Het was echt heel mooi! Nadat we het gezien hadden zijn we begonnen aan de wandeling terug en kwamen we langs een health center, dus daar ook maar even een kijkje genomen.
Even later kwamen we in het dorpje in het soort van ‘’centrum’’ een plek waar iedereen bij elkaar komt. Nou het nieuwtje was snel verspreid dat er 6 blanke meiden in het dorpje waren. Echt overal kwamen mensen vandaan met kinderen.

Halverwege de middag waren we weer terug in Shisong toen we een belletje kregen van Poly en Jude of ze even op bezoek konden komen. Dus ja dat kon wel, al zeiden ze niet waarom, maar daar zouden we snel achter komen.
Poly kwam ons bedanken voor afgelopen zondag, dat we de hele dag op zijn feest waren, dat hij het super leuk vond en hij vond omdat wij altijd bij zijn cafe en hotel komen, hij nu maar eens een x naar ons moest komen.
Hij heeft ons niet één keer bedankt, nee heel vaak.
En hij kwam ook om te vragen of we samen met hem een kerstfeest wilden geven en tegelijkertijd ons afscheidsfeestje hier. Dus wij nodigen mensen uit en hij. Hij vond het namelijk super jammer dat we nu al weer bijna weg gaan. En hij niet alleen…
Maar er is een moment van komen en een moment van gaan..
Maar gelukkig hebben we in de laatste 1,5 week nog genoeg te doen en zien we nog genoeg mensen die inmiddels onze vrienden zijn geworden. We hebben te weinig tijd om alles te kunnen doen, dus we moeten soms ook wat uitnodigingen afslaan helaas.
We zijn net terug van de markt dus onze christmaspresents for surgical 2 zijn compleet.
Morgen zijn we door de matron en andere zusters uitgenodigd voor het kerstdiner in het convent dus ben benieuwd hoe kerst hier zal zijn. Maar eerst gaan we nog het weeshuis bezoeken en sommigen nog aan unit 3 werken.
We hebben nog allemaal leuke speeltjes voor de kinderen uit Nederland mee, ik denk dat ze daar wel blij mee zijn, want de kinderen in het ziekenhuis vonden het geweldig!

Nu heb ik even niets meer te vertellen dus:

Voor iedereen alvast fijne kerstdagen! Geniet van elkaar, het eten(want ja daar heb ik ook wel weer zin in, maar nog even wachten) en de gezelligheid en voor jullie hopelijk een witte kerst!
(Al heb ik geen idee of dat er in zit in Nl, want krijg niet zo heel veel mee hier) Hier iig niet:P Wij vieren hier kerst met een zonnetje, graadje of 30 met leuke en gezellige mensen!

Liefs!

• 23 December 2013 - 17:17

José:

hallo Muriel, Je hebt weer een prachtig verhaal geschreven, erg leuk om te lezen!
    Het loopt inderdaad allemaal ten einde. Geniet er nog even van!
    Wat temperatuur betreft is het hier 10 graden, dus ook geen witte kerst.
    Wens iedereen daar prettige kerstdagen en vooral een heel gezond 2014!!

We beginnen langzamerhand met aftellen, zodat we je weer snel hier in Nederland mogen verwelkomen!

Liefs je moeder!

• 23 December 2013 - 17:48

Ruth:

Hey Muriël,

Wat een tof verhaal weer om te lezen! Heel leuk dat je op een wild/tam paard door de bergen bent wezen rijden. Geniet nog van je tijd in Kameroen, maak veel foto's want ik ben erg nieuwsgierig :). Hele fijne kerst vast en goede jaarwisseling voor jullie allemaal. Wij hebben helaas geen witte kerst hier in NL, maar 15 mm regen op 1e kerstdag (hoe Nederlands). Maar ik zal aan jullie denken in het zonnetje!

Tot snel :).

Xx Ruth

• 24 December 2013 - 18:21

Wilfried:

Hoi Muriel,

Wat een toffe verhalen..Ook dit keer weer een verhaal om van te genieten.
    Ik weet nog het paardrijden aan de zee...

Een heerlijke kerst voor iedereen en nog lekker genieten van de zonsondergang onder de palmen.

liefs van Wilfried