Reizen! - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Muriël Schepers - WaarBenJij.nu Reizen! - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Muriël Schepers - WaarBenJij.nu

Reizen!

Blijf op de hoogte en volg Muriël

20 Januari 2014 | Kameroen, Kumbo

Hier nog even een verslagje van het reizen. Want wat hebben we weer veel gezien!

Oud en nieuw
Vandaag zijn we de dag begonnen met een deel van de koffers in te pakken en in de middag kwamen de ouders en zusje van lisa. Smiddags hebben we lekker spagettie ei gegeten en daarna heerlijk buiten bijgepraat. Heel erg gezellig! Wij hadden al allerlei hapjes gemaakt, maar hun hadden nog heel veel lekkere dingen vanuit nl meegenomen. Echt heerlijk na zon lange tijd!
Het was een hele leuke avond en om 12 uur hebben we natuurlijk met zn allen afgeteld.
Het nieuwe jaar was begonnen in Kameroen! Na veel geapp en gebel zijn we nog even binnen gaan zitten. De volgende dag zijn we onze kamers gaan schoonmaken en alle koffers helemaal in te pakken. Ook zijn we langs surgical 2 gelopen om uniformen, kleding, schoenen, handdesinfectance en handschoenen af te geven. Daar waren ze super blij mee.
Smiddags zijn we nog even naar Jean Samuel geweest om afscheid te nemen..Daar heb ik een mooi schilderij gekocht, waar hij een aantal dagen geleden nog aan gewerkt, waar wij bij waren. Dus wel bijzonder.
Daarna zijn we voor the last time naar poly flow bar geweest om een hapje en drankje te doen! Het was wederom een gezellige avond!

2-01
De dag van gaan is aangebroken. We hadden gisteren al afscheid genomen van de meeste mensen, maar we moesten nog een keer langs surgical 2. Wat was dat lastig, ik voelde mn ogen al vochtig worden, dus we waren net optijd weg. We kregen nog een soort afscheidscadeautje mee voor onderweg. Eurnistine, irene and sister Thecla moesten ook bijna huilen, ze wilden niet dat we gaan. Maar we moesten zeker nog terug komen! Of om te werken of om hun te bezoeken!
Wat was dat een raar moment zeg, heel apart…Ik ga het hier echt nog heel erg missen!
Als laatste moesten we de sleutel afgeven bij de matron Ruphina. Daarna konden we gaan.
Eenmaal in de bus met een muziekje op kwam de stemming er weer een beetje in.
We zijn naar lake oku geweest. Wat is dat mooi zeg! Dat is een heel groot meer in de bergen. Het verhaal gaat rond, dat als een vrouw het meer bezoekt, ze later een tweeling krijgt… haha nou ben benieuwd.
We moesten een stijl paadje naar beneden lopen, om daar te komen, maar het was echt de moeite waard! Wat een mooie plek is dat zeg!
Daarna moesten we natuurlijk ook weer naar boven, maar dat ging bij mij gemakkelijker dan naar beneden;), Vraag me niet hoe:P
Daarna zijn we richting Belo gereden om het trekkerskamp te bezoeken. Dat is ook al zon mooie plek helemaal tussen de bergen geweldig!
Daar sliepen we dus ook in een soort van hutjes/huisjes.
S avonds wilden we allemaal even douchen, maar de generator kon alleen savonds een paar uur aan, maar de olie was op, dus viel die na een half uur uit. Dus nog geen douche. Die konden we allemaal wel gebruiken, want we zaten allemaal onder het stof. Dus moesten we ook maar in het kaarslicht dineren. Nou het had wel iets;) Uiteindelijk zijn we buiten bij het kampvuur gaan zitten. Heel leuk en gezellig was het!

3-01
Vandaag zijn we naar Bamenda gegaan en hebben we lekker bij prescafe gegeten. Daarna even over de markt gelopen. Ook heb ik 3 slangen om me heen gehad en vast gehad. Hoe gaaf is dat! Haha en Esther vond het maar niks, dus die bleef op een afstandje kijken.
S avonds hebben we heerlijk gegeten, namelijk een steak met roomsaus en friet! Dat is lang geleden zeg! Dus daar hebben we maar lekker van genoten. Daar hebben we nog leuke mensen ontmoet en hebben we daar de avond drankjes mee gedronken!

4-01
Zaterdag hebben we de hele mooie waterval gezien! De menchum fall. Met 3 grote richtingen. Het was een eindje rijden, maar dan heb je ook iets moois.
Daarna hebben we lekker aan het zwembad gelegen met uitzicht op de bergen. Heel mooi en bijzonder!

5-01
Zondag hebben we het paleis van de sultan bezocht. Wat een paleis zeg! We zijn ook nog even in het museum geweest en die gids vertelde bij ieder beeld/stuk een verhaal van hoe het vroeg gebruikt werd en waarom. Er lag ook een schedel van de vijand van Kameroen. Die was afgehakt en gemarteld met het mes dat een schap eronder lag.. Het was wel leuk om de gedachten er achter te weten. Want ja je hebt hier toch 3 maanden gewoond, dus wel leuk om meer erover te weten te komen. We hadden hier en daar wel wat gehoord, maar niet zo uitgebreid.
Daarna zijn we naar de street artist gegaan. We dachten dat het een hele straat was, maar het waren maar een paar huisjes. Maar wel hele mooie huisjes! En de binnenkant was heel druk ingericht met allerlei afrikaanse beelden. En bij één huisje was er een geschiedenis achter. Dus dat was wel leuk om te zien. Namelijk dat een man in bed lag, en zijn 4 vrouwen op de 4 stoelen zaten die er omheen stonden. Die 4 vrouwen konden dan kijken naar hem en dan koos hij er één uit om de nacht mee door te brengen. Polygamie was hier heel normaal.
In de avond hebben we lekker op het terras bij het hotel gezeten. Heerlijk. Eerst had ik ff een inkakmoment, maar die was even later weer helemaal voorbij. Ook kwamen we tot de conclusie dat de drankjes die we al 3 maandn drinken, toch niet helemaal goed voor onze lijn zijn;) Maar ja ach het is vakantie:P

6-01 Onbeschrijfelijk mooi
Maandag hebben we als eerste de chefferie van banjoum bezocht. Dat was wel mooi om te zien en rond te lopen. Er waren eerst aan beide kanten hutjes waar de vrouwen sliepen. En elke nacht koos de chef één vrouw uit om de nacht meer door te brengen.
Daarna zijn we doorgereden naar de waterval van tarzan! Hoe geweldig is dat! Echt super mooi! We konden over stenen lopen naar de overkant, wat een prachtig uitzicht! Daarna kwam de gids met of we naar beneden wilden lopen om de waterval van de andere kant te bekijken. Door de jungle heen en het begon te regenen(watervalregen). Uiteindelijk kwamen we in de modder terecht, maar het was zeker de moeite waard! Er viel ook een regenboog door de waterval heen, heel bijzonder.
Eenmaal weer beneden, hebben we nog wat gedronken daar, voordat we naar ons hutje gingen. Ja hutje:P Onder weg naar ons hutje reden we door een heel arm dorpje.
Ons hutje stond in the middle of nowere..Echt heel mooi en geweldig!
Want het was echt een hutje waar we in sliepen. Maar wel een heel mooi gezellig hutje in een super mooie omgeving!

7-01 Woorden tekort
Dinsdag zijn we de twin lakes gaan bezoeken! Nou wat een weg er naar toe zeg.. Zo slecht hebben we het nog nooit gehad. We waren met 2 busjes, want Lisa ging met haar familie ook naar de twin lakes. Nou de heenweg: We hebben een aantal x vast gezeten met de bus. En de laatste keer was het 1,5 uur later en toen was het busje van ons pas los. Dus toen hebben we maar besloten om verder te gaan in 1 busje, want ja dat kan allemaal hier. Eenmaal bij die plaats aangekomen, was eigenlijk de bedoeling om te gaan lopen, maar door de pech onderweg hadden we daar geen tijd meer voor en moesten we met de brommertjes. Anouk en ik gingen voorop en wat was het uitzicht prachtig! Aangezien wij er al als eerste waren, konden we de andere aan zien komen vanaf boven op de berg. Dat was wel een grappig gezicht. En anouk en ik ondertussen maar genieten want het vrouwelijke blauwe meer. Heel mooi! Daar zijn we naar beneden gelopen en het was prachtig! Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven;)
Daarna gingen we het mannelijke meer bezoeken. Die konden we alleen van de bovenkant vanuit de berg bekijken. Dat is het gevaarlijke meer. Dat geloven ze hier.
Harry(de vader van lisa), anouk en ik waren als eerste weer boven en na een korte pauze zijn harry en ik alvast naar het groene meer gegaan, want daar moest je ook een berg op. Nou geweldig! Heel apart om te zien, vooral omdat het vroeger één grote vulkaan is geweest.
Toen we het gezien hadden, moesten we weer terug met de brommertjes en verder met de bus tot het punt waar we onze bus hebben achter gelaten.
Nou dat ging ook nog goed totdat we weer vast stonden. Dus ik vroeg al aan de driver of we er even uit moesten. No kreeg ik terug. NOuja eh.. nee.. Ja..We besloten er toch maar uit te gaan, aangezien we die ochtend 1,5 uur kwijt waren omdat we vast stonden. Dat was maar goed ook.
Aan de kant waar we er uit moesten, was namelijk een grote greppel. Dus ja dat werd springen en elkaar vast houden. Nou Erinn was al aan de voorkant naar de overkant gelopen en Kaylee via de achterkant. Ik was net bezig om naar de overkant te lopen. Kijk ik om, hangt de bus half gekanteld, of zoiets.. Iig met één achterwiel in de lucht.
Esther en Anouk stonden er nog achter, dus die moesten maar snel weg daar, want je weet het maar nooit.
Gelukkig zag de driver van het andere busje het, en kwam ons helpen. Nou die ging ff aan de bumper hangen en anderen aan de ramen om dat busje weer recht te krijgen.
Even later stond de bus weer veilig op de weg, en konden we weer verder. Nou wat een avontuur weer en dat allemaal door een hele slechte weg.
Uiteindelijk na een lange dag zijn we weer bij onze hotelhutjes aangekomen en konden we lekker even fris douchen. Want daar waren we wel aan toe. Daarna hebben we nog lekker gegeten en hebben we onze bedjes opgezocht.

8 januari gingen we de lange reis van melong naar Douala maken om Simon, Carmen die zus en moeder op te halen. Onze driver kende het restaurant waar wij heen wilden niet, dus reden we rond in Douala tot dat we het aan iemand gevraagd hadden die het wist. Want dat restaurant waar we heen wilden, kenden we al van oktober. Maar er was weinig tijd, dus Kaylee, Anouk en Esther hebben alvast besteld terwijl wij naar het airport gingen.
Nadat we ze opgehaald hadden moesten we nog 3 uur reizen naar Kumba.

De dag erna zijn we een kanotocht en een jungle toch gaan doen. We kwamen bij een dorpje en op een gegeven moment had ik aan beide handen een of twee kindjes lopen.. Dat was echt lief! Maar ja dan zie je ook de andere kant, de bolle buikjes..Malnutrition.
Aan het eind van de middag waren we weer terug en hebben we nog even lekker aan het zwembad gezeten.

In Limbe zijn we naar het vulkaanstrand geweest, dat was wel mooi om te zien. Daar hebben we lekker een middag gezeten.
De volgende dag in Limbe zijn we een kanotocht naar een van de eilanden gaan doen. Nu bleek dat op dat eiland, wat trouwens heel mooi is, in 1985 nog 200 mensen leefden. Maar omdat de populatie groeide, vond de regering dat ze daar weg moesten. Dus er waren nog resten van hutjes en een kerk te zien. Wat toch wel knap is, want zo groot was dat eiland niet. Die gids was hier geboren en kon er van alles over vertellen. Weer beneden op het strand, had die man cocosnoten uit de boom gehaald en hadden we dus cocos melk! Dat was wel apart om dat nu eens in het echt te drinken in plaats van dat je het op tv ziet. (De tv heb ik trouwens helemaal niet gemist). Helaas moesten we weer optijd terug omdat we om 12 uur weer moesten vertrekken naar Kribi want dat was nog 5 a 6 uur rijden.
Kribi was echt prachtig! We hadden een privestrand met palmbomen en een prachtig uitzicht!
De 2e dag in kribi zijn we naar een van de zeven wereldwonderen van de wereld die in zee uitmondt geweest. Dat was wel bijzonder om te zien! Daarvoor hadden we een kanotocht naar de pygmeeen. Dat is een groep mensen die eigenlijk verder trekken, maar hun bleven daar zitten omdat ze altijd voedsel van de bezoekers krijgen. Dat was wel mooi om te zien. Er was ook een pasgeboren baby, die was net een paar dagen oud.
Ook zijn we naar apen eiland geweest. De chimpansees hingen aan mn arm en likte m’n benen. Bij kirsten sprong er zelfs één op haar nek. Er waren 3 eilanden. De eerste mocht je dus op, maar de 2e en 3e niet want daar waren gorilla’s die je botten konden breken. Dus ja dan maar niet;) Maar je kon z wel goed zien! Zelfs bij het 3e eiland kwam er een gorilla naar de boot om bananen te halen. Echt heel bijzonder. En ja ze lijken net echt mensen, hoe ze lopen, eten ed. Heel apart om in het echt te zien.

Voor de rest van de dagen hebben we lekker aan het strand gelegen en van onze vakantie genoten.
Donderdag 16 jan. Was de dag dat Esther en Lisa naar Nederland vertrokken. Dat was wel een raar moment, want je komt toch met z’n zessen en we gaan apart weer naar huis. Maar toen hadden wij nog een paar dagen.
Inmiddels zijn we gisteravond in Douala aangekomen en kunnen vandaag nog lekker aan het zwembad liggen. Maar ja het is wel raar om te vertrekken, want je laat hier wel weer alles achter wat we in 3 maanden tijd hebben opgebouwd. Maar het is ook leuk om iedereen weer te zien, want dat is toch ook weer even geleden:p

Vanavond vliegen we weer terug naar Nederland, waar we morgenochtend aankomen.

Bye bye Cameroon, it was a great time!
I will never forget this time!